Translate

الاثنين، 29 ديسمبر 2014

11ــــ با ق من الزمن بقيه : و اتكل موسي علي عيسي وضا عت الجا موسه

29\ 12\ 2014
  الاتكال  هو  الاستناد  علي  شيئ  ما   ،  قد  يحتمل  جرف  هار
   أوجدار  يريد  أن ينقض  ، او  قائم  علي أصوله  
      أحتمالات  غير  متوقعة  .
    لكنه  لا يعني  التوكل ،  طريق  بعيد كل البعد  عن  الجدران  ،
    لأن  العقل يعقد  فية  التعقل  ثم  يتبع  بالتوكل  
    إ عقلها   وتوكل   .
        وجه  منين التواكل  هذا  اللى  ما لوش  نظر ولا  عبر  ؟
      قلنا من قبل  الناس  ودانهم مطرطئه  قوي  وبتسمع دب النمل  علي ظلمة  الصخر  ،  وقلنا عمنا  العقل  كان واقف ع الباب والبنت بقول  لأمها  قومى افتحيله  الباب  
    العقل  هنا  خارج  اللعبه 
   واللى  خارج اللعبة  ما بيحسبش  في اللعب 
    وخاصة   مع  الكبار  .
       لاقيمة  حسابية  في الحسبة البرمية .
      ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
       مين النا س   اليوم   ؟
    الناس  اليوم  هم   :  إما  قدرات  نفسية  ،  
                               أو  فهم ذوات 
                         
  يقوم  سبله طبقا  للمقولتين آنفا
    ماذا  قال  سليمان  الحكيم  لنا     ؟
     ،،  توكل  علي الرب بكل قلبك
       وعلي فهمك  لا تعتمد 
       في كل  طرقك  إعرفه
      وهو  يقوم   سبلك         ،،
     هل  انت  واثق  في تواكلك  علي فهمك  ؟
   هل تضمن  ضابط  أمرك  هذا  ؟
     فلماذا  يقال  ؟
     من اتكل  علي  غناه  سقط
ومن  اتكل  علي  غيره  كل ومل  وذل
  ولماذا  استنكر  نبي الله  أيوب ماله  عندما  مرض  ؟
   ،، إن كنت  قد جعلت الذهب  عمدتي 
      أو قلت  للإبريز انت  متكلي
      إن كنت قد  فرحت أو كثرت  ثروتي
    ولأن  يدى قد وجدت كثيرا ..........
    أكون  قد  جحدت  الله     من   فوق  ،،
      ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
      المعارف  الناسية  العقل والتعقل 
           هل هي  خلاص  استجلاب المصالح   اليوم  ؟
         الناس  اليوم  طريقين  :
      الاستجلاب  الاستعاني  الغير .
      الاستجلاب  الذاتي
                سمة  المصالح  العامة  والخاصة 
             لا جهد  ولا بذل   و عرق 
               المصلحة  تأتي إلينا  وتطرق الباب وتدخل  
             وسيبه  العقل  واقف بيدق ع الباب  ولا مجيب  لطرقه 
           لأ نه  جوهر  ونور 
           وعشان كده  محترم جدا  وابن أ صول  
           والله   حسبه  ،  نعم  المولي ونعم النصير
             ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
   من توكل  علي  الله  فهو  حسبه    
   في حديث  عمر  بن الخطاب  عن رسول الله | ص\ قال  :
  لو انكم  توكلون  علي الله حق توكله  لرزقكم
       كما  يرزق الطير ، تغدوا خماصا  وتروح  بطا نا
     حديث  صحيح  .
ومع العلم  المسبوق  الناس  بأن الله  وكيلهم  في  كل شيئ 
 فإ نهم    يستجلبون  الرزق من  غيره
  إن  الله  يحب  المتوكلين
  التفويض  الله والكافل  الله  ،  والكاف الله  ،  والرازق  الله  
  للماذا اختار الناس  هذا المقام  والمنزل  ؟
ما سببية  هذا  المنحى ؟
ليه المعني اليقيني  غفله الناس ، ليه الصدق والاخلاص والاجتهاد  ماتوا  من قلوب  الناس   ؟
ليه  ضمنوا  رزق  الغير  وتركزأمرهم  عليه 
 والله  هو الرزاق  ذو القوة  المتين 
   قضاء الحوائج  في طريق  مسدود  
  عبادة  العباد  هل  رجعت  الي  جاهليتها  الاولي    ؟
  هل العقل لا يميز بين  الطيب  والخبيث  ؟
  أم أنه  الراحة   والتثاقل  الارضى 
    الاستيراد  والاستجلاب
        مطلب العصر ،  مورد  البطن  ’  حديث  العقل
         ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
      وهل يعقل  ان  يكفلنا  غيرنا   ونحن  راضخون  كالثور؟
        التواكل  ذو الوتيرة  الثا قلة  اثقل  الناس  تخمة 
          الكسل  والامبالاة  هو  رمز  الزمانية  البشرية 
         ويا  سلام ع الناس  وع تخمة  البدن  وسمنة  البطن
  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
   لماذا  انعوج المجتمع  عامودة الفقري 
  التواكل لايحس فيه المجتمع دفئا ؟ الناس  تراخت  بتراخ  اوتارهم الفقرية  ؟
لا إبداع   \  لا تفكير 
بل مكر   وحيلة  
دهاء  ورشوه
معارف  ومال
وفكاكة  وفهلوة   وشطارة
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
     النوم  جمع معه  الفظاظة 
     الناس   جمعوا  لهم  
   ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
   الدفع  والمعاملة   اين وصلت  الحال    ؟
      السلوك   المجتمعي  يرث له  الحال 
  ويا  عيني  عليه  
     خذلان   ،  طناش  ،  وطشاش  ، وهش  بيشك 
        وع  البساطة    البساطة     
      ويا  عيني  ع  البساطة 
       وركبنا   الحصان  
    واتفسحنا   بالحصان 
   ونسينا  حمار  زمان 
     ويا   عيني  ع الزمان
     ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    لا  سكن  بمعروف   و لا   تسريح  بمعروف .
     والله  يرحم   عمنا  معروف  
   ويجعل  أراره   الجنه 
  ويبشبش  الطوبه  اللي  تحت  راسه 
     وسلملي ع الحدث والمحدث 
    وسلملي علي  طابع الثبات  الكوني 
   وسلملي  علي فقدوا  خصائصهم 
وسلملي   علي  الاسباب  والمسببات 
وسلملي   علي بقدر  الاسباب 
    وع  البساطة    البس          اااااااااااااااااااا طه
        مع  عمنا  ابو   النوم  نتكلم  
     من  عمنا   ابو  النوم    هنظلم  
  ليه    يا  عمنا   ع العرب  مشعلل  ومستغلظ
    متمكن  قوي  
   أوتادك   في  غور 
   ومفيش قدك  ولا زيك  
دا  اللى   زرع  بذرتك   كان   ضميره  حي  وصاحي
    كان  بيخاف  الله  
   بذرتك   قوية  لم تعرف  لا سوس  ولا  دود ولا  أمنيوم  ولا  سرطنه  ولا  فيروس
     ونعم  السلف الخلف
     ونعم   ا لحرث  وزيادة 
    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
     نداء  الي  أهل  الخير  
   الي  ع ل  م اء الب حوث   الزراعية  
     الي  رجال  البحث  العلمى  
    ليه  ما  بتطوروش   نبات  ابو النوم   العربي
     ليه    مبتهجنوش  جيناته  
      ليه   منتش لقيين  لقاح  التهجين
     ليه  سيبينه   يفتري   علينا 
     ليه  مخليينه  راكب  الناس   ومنيمهم  علي طول
   ما بتغيروش  من  اللي  عملين  يشتغلوا  في
    الـــــــــــــــــ  :   سي \  الايبولا ،  انفلونزا   الفراخ
    يا عمنا إتمخطر   وانجدنا من  ابو ال نو  م 
   وكفاياه بقي  فين  أكل ومرعي
      هل  تقدروا   يا  أعمامنا
   وتقلعوا  جدوره   الغور
      ربنا  يقدركم  
         ..........


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق