Translate

الأحد، 13 ديسمبر 2015

التركيب الحرفي في الكلام معرفته فرض عين

 وخاصة عندما يكون  منهج  حياة  تتوقف عليه  مصائر  بشر \ ومخلوقات  لم تر النور بعد\  وحتي من يكون في عالم  الذر \ لماذ   ركب الكلم  والكلام تركيب محكم   متقن  \  لا تستطيع  النفس  ان  تبدله  ولا تغيره \\ جمع  في   مجموعات  يقينيات حق تعرف
 بالسور في الكتاب  الكريم \\   استهل  وفتح    :  ذلك  الكتاب  لا 
ريب    فيه  هدي  للمتقين  ..............................................
                     ا ـــ  لازم اعلن  ذلك  للناس 
الكتاب  الكريم \ الحرف :  الكلم بني  فيه  محكم  المكان والتركيب
والسياق  والمقام  والمقتضي والمعني والختم الوقفي .
ليعلم ذلك  العالم  قبل الجاهل \  والطفل  قبل الشاب والبنت قبل المرأة \  والرشيد قبل البالغ\\  والكهل قبل الموت\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\ \\\\\\\\\\ والكافر والمشرك واللاديني ومن يستشرق  اويبشر دينيا  ومن يريد دراسه  الكتاب ويعرف  تعاليمه 
الحرفية التكوين  المنظمة التركيب  المساقة في  كلام  ونصوص 
له ابتداء وانتهاء  وقف ومقام خبر
       2 ــــ    دا منهج  لمصير عالمين  مخلوقين  من رب
 الكتاب  في  اعلي عليين  من العلم والمعرفة  \\  من   حكيم  خبير
مجيد  \\ افهموني   يرحمكم الله  عاوز ايه من ربك غير الرحمه
     انت فيك عقل  عاقل  يعني بيفهم  الطايره والساكنه  \  ليه يابشر بتتعلموا العلم  العرضي \\\ الافتراضي 
   انت مخلوق لك علي الله  حق\  هو نفس  حق ابنك عليك ان يراجعك وحتي  يناطحك  بالباطل  ويرفض رايك  وطلبك  وامرك
ويسيبك ويمشي  \\\\\ هذا الحق مفتوح لك  مع ربك  وبقول ربك  
 لانك في كفالته  ورعايته مثل ابنك وابني  \\\\\\ وتلك  علم الله 
    ءانتم خلقتموهم  ام نحن الخالقون \\\\  اذا اتبعت الفوضي مع 
ابنك  اعطاك  هو نفس الفوضي  دفعا \ اذا اعطيته الحكمة والعظة واللين والاحسان  اعطاك نفس الكاس\  اذا استخدمت القهر  التعاملي رد عليك بنفس الكاس  \\\\\\ ويا سلام  علي  الكئوس التي يقدمها  الاولاد  والبنات والزوجات اليوم ليشرب منها البشر 
   كئوس رتق  فتق  \  ورجع  صدع \\\\ كئوس جعلت  الولدان شيبا   وربنا يكتر  افهام هذه العقول  من الفحول  ويشربوا  من مر الكئوس  وانا مالي\\    ونقول الولاد والزوجات والبنات   والبلح الامهات   \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\
           3 ـــ  الله  راض  تحت  بند رحمته محاجته وتقول كل  المخزن في  مخك  ضد الله  وبجراءه
         هيستحمل  زي ابوك ما هيستحمل  ويصبر  لانه ربك
   وقال لك   وما ربك بظلام  للعبيد 
     يا عم اشتد  وجهز  بلاغتك وفهلوتك واظلم  وقول كل ما تحب
  ربك هيستمع  وهيعطيك وقت اضافي  \\   مرتين
     افرح  يا عم   لك مرافعتين  ضد ربك \\ عرضتين  يوم القيامه
      قول كل اللي عندك   \\ هيس وبرتع  وارتع  وكن زير نساء
            4 ـــ   لن يستخدم  القهر والقبض ليس عند ه  مخابرات
                   لك اصحاب  فقط    معاك   راجل غلبان اسمه
                   رقيب   واخر طيب  اسمه   عتيد  \ اكرم ناس  واصحاب قلبهم  عليك والله قلبهم عليك  \\   مش سيبين  لا صغيره ولا كبيره  بتعملها الا سجلوها  ذي مانت عملتها 
عندهم ضمير  مش عند حد   \\ بيحبوك قوي  
 5 ــ   لك   شهود  مش كدابين ولا بتوع فلوس   لانهم صم وبكم 
         هل المنهج  احتوي  مصائر  الناس جميعا \اعلم  قبل كل شيئ انه منهج  \\ ومش بس منهج \ قيم علي مصا ئرالناس وشئونهم \\ وشوف  ربك  لما  ينزل منهج  كيف ينزله   \\ علشان يحكم امور  ناس   \\  ومش ناس  ما \  كل العالمين  مسلمهم وكافرهم  انس الارض وجنها\ ما يسمي  الثقلين 
      الناس اللي فوق الارض  نزل هذا  المنهج  ليحكم \\  ولماذ ا
   لان الله  قال في الاية  20  من البقرة
يايها  الناس اعبدوا  ربكم  الذي خلقكم  والذين من قبلكم 
       المنهج ليس ضد لك  بل عضد  وسند   وطريق
    وكما قلت لكل الناس  لان النداء  لكل الناس\ لذلك خاطب  الافئدة التي في الصدور\ خاطب الكل محببا ومرغبا  ومرهبا
 لايغادي بل ينادي   ويجمع القاصي والداني    والشارد 
لا ينفر ولا يفرق  \ منهجالناس  مسلمين \  كتابيين \  بوذيين
نارييين \  غجليين\ بقريين \\  كتاب امام لكل الناس\\ لا يحارب
احد  ولا يكره احد
         المقا م الحرفي   للكلم  مقام  عام  يتحدد  متخصصا
 عندما يوجه الخطاب لفئة ما \  تخصص الكلام الي مقام ما  يوجه  طبقا  لما يراد طالبه  او  فرض  ما 
  يايها  الذين  كفرو  \\\ هذا  نوع من تخصيص   \
يايها الذين امنوا \\\\       نوع اخر من التخصيص
       كل من هؤلاء  يفهم الخطاب المرسل  لصفتهم   \وهي           الفصيلة  الاوية
           الله  صاحب الامر العام  للناس
لذلك كان المنع العام من  وجود انداد  معه  يشاركون \\\ لذلك
قال في ا لاية20 من البقؤة \\\   فلا تجعلوا لله اندادا وانتم  تعلمون
   سبق عليهم  العلم الشخصي  قبل ان يجعلوا  لله اندادا \ مشدا افتري  وعدم  استخدام العقل  \  تنافق وتكذبب  وعلي مين\  ممكن يتغاضي  شخص ما  ويصدق  \\ لكن الخلاق العليم  يغفل امرهم الباطني وشعورهم  وهواجسهم \\   تلك قسمة ضيزي \\  ويمكرون \   يا عم  اعمل تعلب  \ اسد  \ جن مسلسل \   ولكن اربط طوق  في عنقك   يقبض علي حنقرتك وبلعومك  ولسانك  
مكتوب  فيه \\\  واتقوا      واتقوا          واتقوا \\\ يعني  جايلك جاليك ولو كنت في المريخ هربان   مش من ملك  الله \  عاملك غواصة وقاعد  في اي محيط بعيد    برده  من ملك الله \  لو عملت  ملجا ومغارة في الارض   ملك الله \\  اين تذهبون  \\\ هيبلعك حوت مثل يونس\  او تحرق نفسك وتذر الرماد  \\\ زي ما رجلك تدب   \\\\    راجع  وانت بتزغرد     \\ اقصد بصوت وتصرخ 
  وهو صحيح  \\   نفسك هي الراجعة وليس بدنك  \\ الي  من ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
واتقوا  يوما  ترجعون فيه  الي  الله 
ثم توفي  كل  نفس  ما  كسبت  وهم  لا  يظلمون   281 البقرة 
     الدنيا  مبهجة  ومسترخيه  لك  ورقدالك علي ريش نعام وعريانه 
الموسيقي  الجازيه والبوقيه والدلع دلع عمال يشخلع  لك 
  وانت شديد وقوي الغريزه  والماء
   مفيش حد هيفتح  لك بوقه ولا هيبصلك 
  والنور الاخضر والاصفر والبمبي عمالين يبهجو  المكان 
     والليله احمرت قوي  والثمرة طابت  واللسلن  يلحس
        براحتك 
      بس ابقي اتذكر  لما تنتهي  \\  شوف نفسك  عامل كيف 
    ذليل   ياعيني  الانف اللي كان منفوخ  وعمال يخرج النفس
   اطبق  والقلب اللي كان مشتد  راح فين  والعوره اللي كان بهائميه  ايه حالها   وقفاك  في الارض
         وركبنا  الحصان   ونمنا ع الكوم  .
.........................................................................

              الله  امرنا بهذا 
هنا  بجاحة وقلة  ادب علي الله  \\  قوم تجرؤا علي ربهم 
ماهو انت لما تعمل غلط  معناه ايه   التجرؤ علي الله  مهما كان سرا \  لكن ان تجاهر وتعلن صراحة وتقول  الله  امرنا بالفحشاء 
 ونفعلها جهارا علنيا ونصورها  باوضاعها المختلفة وانتي وانت تضحك بهذا  \ ماذا هنقول  لك  \  ياسلام  كثير من الناس رفعت القبعات وباركت  وقبلت  وشاهدت  وعشقت وشغفت  له حبا .
         ما معناه  \\\\\\
مش هرد  لكن  اسمعك  ما ساقه  القرءان  عن هؤلاء  اليوم منذ
ما نزل القرءان علينا وعلي رسولنا  وسيستمر يتلي ليواجه هؤلاء
  ان  الذين  يحبون  ان تشيع  الفاحشة 
هنا  امران \\\
كلمة  الذين \\  غير معلومه  هم تحت  لفظ  الذين  من حيث الفهم
الذين دول  ممكن يكونوا  اجناس واصناف  مفيش تمييز  انس جن  عفاريت زرق وبيض وسود وحمر وخضر وعرب واجانب .
                ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

كلمة  يحبون \\\  غير محصوره  لكن  هم الذين  ظاهروا   حب
 واتفقوا عليه  بمختلف اهوائهم وصفاتهم   وفجوجهم
       ناس   جمعهم  لفظ الذين  يحبون   لديهم  جمعيا حب ما  رؤه
     وظاهروا عليه   \\\ ما هو
     ان  تشيع    الفاحشة          \\\\ افهم  ال  جاي  كويس  لانه فيه  حكمة  بالغة       لفظة   تشيع   هل تعرف  لماذا  وضعت بعد
  يحبون ان \\\ والله مانت ولا اجعص  عالم عارف الحكمة
 كتير  بنسمع  ع المشاع  \\  الخبر مشاع  \  الناس استشاعت  الخبر \ دا  انت كنت نايم  والخبر من زمان  \ واذا مات صديقك
 شيعه \ يعني امشي وراه حتي يدفن  تتبعه الي القبر
         تشيع  هي  التتبع  والانتشار الارضي في افق ما بين السماء والارض  وافئدة  الاجيال \\  اشاعة الفوضي  العارية
 من الجنس  \ فسر ما تراه اليوم\\  عند كل الناس \ وكذاب اللي يقول ما عنديش وبيضحك علي خيبته \  راجل من  ورق\\  
     اليوم  الفاحشة المشاعة  في الارض  من اعلاها الي ادناها ومن شرقها الي وسطها وغربها وكا اطرافها   اصبحت  غصب عنك  :::    علم  المعرفة الجنسيه  العارية الافتراضية 
          واقول  المقننه  والمنظمه  والمستهدفة  الارض كلها 
ياعم  متخافش  قوي  كل هذا  من سيرة الكون الحياة  تاريخها
  المستمر \\\\\\ الي نقطة  انتهاء\\\   منها   كلا ان  الانسان ليطغي   ماهو الانسان \  هو انس الارض \هل قال  : ان الجن  ليطغي  \\\\\\\  افهم وحياتي عندك وركز \\\\ واعقب  بـــ:
             ان  راه     استغني
هنا ثلاث فترات واقعة  للانسان  :
     الفتره الاولي   وقد بدات فعلا وولج  فيها  الانسان  ونحن فيها
   اليوم      وهي:::::::::::::::  ليطغي 
   باقي  الثانيه  \ وهي  الرؤيه  والظن  علي الدنيا وظهور زينتها وزخرفتها  \ وتحقق  استغني  فيها 
ثم  الثالثة الانتهائية  \\\ اتاها امرنا   ليلا او نهارا 
   الباقي مستوعبات العلامات الكبري قريبا علي الارض
           المنهج والصنع   والناس  والفصل 
الله  الرب  
خالق 
  انزل منهج  احسن الحديث  اتحكم الحرف وبني كل كلم فيه وكلام وجمل  ونصوص وسياقات  والكتاب كله  114 سوره 
تنوع الحرف  في الكل والكلام  طبقا لكلم مقام  الهي  او ربوبي 
 تعبدي  او  تكليفي \  حل او تحريم \ ترغيب او ترهيب \ نذر \
اوبشر   \ شئون الدنيا  \ البشر \  كل  ما يكون لك فيه رغبة 
       فكان  ذلك  الدين  القيم 
حدد  اخرة  للفصل  بين الناس  \\\  الحصاد  الاكتسابي  كالحصاد  الزرعي الدنيوي  \\\   
  حصاد الكتروني   لا يعرف  مناص  قضاء ولا   ولا  ولا  ولا 
      مسجل  زوووم   كبير قوي  وللاسف  ما لوش  دبلجة  \\ هو انت شايفه عشان  تعمله دبلجة \\  وكام شهود   غلاظ مش هيخافوا منك 
           مش فاهمين  ليه  الحق يا ناس\\\\   مطنشين ليه  يا غلابه
         ان   الله    لا  يخفي  \   يعجزه  \ عليه شيئ في الارض ولا في  السماء 
       مستهترين ليه   \\  بتتكبروا علي ايه  وانت نازل من مجري البول         \\\ ليه  تتجرا علي الله  وتاخد فوق  دماغك من غيرك وتاسف له وتدفع له  فلوس وتبوس راسه 
      السبب الوحيد 
ان السبب الوحيد الذي  خلي  التعابين تلدغ  والثعالب تظهر  والكلاب  تعض  \ واللسان يطول ويشتد والناس ماتعرفش ربنا
ولا تعرف اخلاق ولا عرض ولا قرابه   \\\ الكل ينهش اللحم  ويموت ويدمر  ويعربد ويشهد  ويستولي ويبني ويزني والنساء تتعري  والنكاح يباح  أن   :::::::::::::::::::::::::::::::::::::
 ا\ اعطني  حريتي اطلق يدي  \ حرية  القوة  والجمع 
2\  الخوف  من الجراة الشديدة في قتل النفس
3\ ضياع  القبضه علي المجتمع  وضياع الحقوق والافراد
4\  الاسلحة  تشيع  في كل المجتمع  وهي الوسيلة  مع المال الوفير وانتشار المخدرات 
5 \  وهو  الاهم   ان الله سبقت رحمته غضبه  وهذا حق  العباد عليه   فكانت جرأة الناس  \ الرادع الفوري الحسم  مؤجل من القانون  الارضي  \ ومن  الله 
    وتلك  طبيعة بشر  قديمة 
  ترتب عليها  اضمار العجز  لله  والناس  وتجرؤ  القوه  والباس
عند  البعض   \\  حتي  حواريين  سيدنا عيسي  اضمروا  في انفسهم اعجاز الله علي الارض  
  فقالوا  يا عيسي ابن مريم هل يستطيع  ربك  ان ينزل علينا مائدة من السماء \\\\\\\\\   بطون   فارغة البواطن  والوعي  \\\ طلبوا  
سسم هاري  لبطونهم \\   قال لهم     اتقوا  الله \\\\  جراة   فاجرة 
شوية  عفونه\\\  مريم  امه   كانت   تهز  جذع النخلة \  تقدر تهزه
ولواقل من عشرة رجال\ لان الجذع قريب من الارض  
  عصا  موسي  ماذا فعلت  مع ماء البحر \ الله اعلم كم كان عمق الماء في هذه المنطقة \\\\ ومع الحجر  \\ واذ استسقي موسي قومه
النيروز والناموسه  والحذاء \\\\ عيسي نفسه  مش ربه  اعطاة صفة الخلق  واحياء الموتي  والابراء 
            مفيش  الا  حاجة  واحد    ينزل لهم  الله \
           هينزل لكم  مؤجله   وهتشوفوا ربكم 
           وجاء ربك والملك صفا صفا 
             عاوز تاني  غيرها  \\\
                  كل  حديد  وجديد    \\\والناس   ما لهم   سكري
                       لكن   ربنا  لا ينسي  ولا ينام  ولا تاخذه  سنة من النوم   \\\\\\\   يده ذي الطول   
   ويحذركم الله   نفسه       اقولها ملايين طالما لساني ينطق بها 
    ويحذركم الله  نفسه   \\\ من البرق والرعد والريح الصر
     المطر الرعدي \  تسونامي  \\ الاعاصير  \\\\\  الفيروسات 
    وان جندنا لهم الغالبون \  لحظة  رمش جفن  وتكون في الخبر
       منسي \\\ لحظة وتكون ميت  صاحي \ تري العذاب الوان 
          لحظة وتقطع  ابدانك  ويجعلك الله عبرة   ببدنك هذا  لا حركة ولا قلة ادب بل  لتوعظ نفسك قبل الناس  ويراك الناس  كتلة لحم  مكومه علي الارض  لكنها فيها حياة   وينفر منك كل من يراك 
            والله العظيم  ورب موسي وهارون  ورب الكعبة 
 احنا غلابه  لكن  لسانك  سفيه بدنك خرب   وعقلك  فرقع لوز من
 زمان  \\  واصبح مدود  بدودة ورق القطن   \  والقراضه   سارحة فيه  علي وشك   ان تخرج بعد ان  عملته  ابواب  لها 
           الحيوان  له عقل  قوي  بيفهم  بالفطرة 
ليه لما يحتاج الاكل والشرب يخور وينعر ويكون قلقان ومضطرب لانه  منتظم في الاكل والشرب  بمواعيد تعود عليها
 وعلي السروح والمرواح  \ كذلك الطيور  \ نظمت نفسها \
ليه  التعبان لم يحس ويتاكد انك  بتهاجمه  يستعد لك  ويرفع راسه لفوق وينظر ويحدد المسافة بينك وبينه  ثم يتكوع لاعلي وينقض
علي  وحهك  \\ بقول وجهك  \ اويرسل عليك  بخة من السم  في عينيك لتعمي  لتعمي بعدها
         حتي الذبابه اليوم  بتعامل الناس بمعاملتهم مع بعض
  الندالة والوقاهة والصداغة  في الوش  \\ مفيش اختشي
   تقول عيب  يزداد   تاسر الشر  عنه ينرفزك  ويثيرك  \\ هكذا
  ذبابه  2015     انت اللي مجنون   واهبل وسفيه  \\\ هيهكده
            كلنا لنا نقطة  ابتداء    
الكون  واثاره الكونيه
الانسان    نقطته  الماء العلق
المادة   نقطتها  الذرة  والجزيئ 
  كل الاشياء  تبدا من  نقطة  بدايه  وتسمي بهذه النقطة ذات المهمة  \\ التفريق  التخصصي  الوظيفي  \ ليسهل  العلم والمعرفة
والدراسة  لاي نوع   \  فهم مستوعب الشيئ المخلوق  في هذا الاطار
            الكلم والكلام  والعد ومستوعباته  ونقطه 
هن ايضا  مستوعبان  حرف ونقط  وصفر 
بدانا  تكوين ابتداء من  نقطة   متحركة  بانتظام وتراص واتساق
ثم اخذت تتشكل  وتتنوع   طبقا  لمقتضي  الصنع  والمسمي
 وقد  قيل ان الكلام  ابتدا اشارة  بين الناس \\ ثم الي  التخاطب
  القلمي   اللساني بعد كشف الابجدية  
كذلك  العد  ابتدا   من صفر ثم  انطلق  الي تكوينات عددية انتهت الي ما نراه اليوم من تشكيلات احصاء وعدد
       بعدكل هذا  هل يغفل  الحرف في الكلم والكلام  والكتاب صفته التعبيرية  المهانية الموضوعة لمقتضي  ومقام   مراد معرفته والعمل به واتباع  هذه الحقائق
     هل  الحرف  في الكلم  والكلام  غير مناسب ومتسق  مع ما سبق\
هل الحرف  في كلام الكتاب الحسن المثاني ناقض  مهمة كل ذلك
    ام انه  اعلاه لمثمر واسفله لمغدق  ويعلو ولا يعلي عليه 
     هل الحرف في الكتاب  عقد   واضاع  وخرب مصالح الناس 
         ما لكم كيف تحكمون \
           ما لكم  من  بد  الا  الي الله
        ومازال  للحرف  اسرار   ومفاتح   
                      ةةةةةةةةةةةةةةةةة

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق