Translate

الاثنين، 19 سبتمبر 2016

الكيفية البيوعيه مع الله


 هل هي  البيعية السمحة \  طبقا لهذا الحديث  \\ رحم الله رجلا سمحا  اذا باع واذا اشتري  واذا اقتضي   \ حديث \\
هل البيع والشراء  مع الله هو بفضلية البيوع في الارض \ام ماذا يكون البيوع مع رب البيوع في الملا الاعلي \\
                  الحركة البيوعيه في الارض
من المعاملات بين البشر\  بين طرفين  بينهما صله  \\ بائع  لمنتج \ ومشتري  لسلعة \\  يقوم بينهما وصل  شرائي هذا الوصل  بضاعة وهي بالخيار \  مقابل  نقدي مقبوض او مقابل تبادلي  بيني 
      وهي كما قلت صلة بالخيار ما لم يتفرقا 
لكن هناك بعض نوازع النفس اليوم  تطغي  علي البيوع \\ وهي  الجودة  والغش فيها \\  الا جعلته فوق الطعام ليراه الناس\\  
حيل البيوع اليوم لا تنطلي علي الناس ولا رب الناس \
  ولا تطع كل حلاف مهين \ ما اكثر النوعيات  المهينة اليوم في التجارة وفي افعال الغش  التجاري  حتي  في الانعام   الحية  
 الحيوانات الاليفة \\\\\  حتي القطط والكلاب  صارت من اصول التجارة اليوم  \ بصراحة  الحق  التجارة البيوعية في الارض اليوم شملت كل شيئ من الابره  الحياكية  والخيوط الي  اقص  ارتفاع سمائي وهو الصاروخ 
 الم تسمع عن الصين  \ الم تسمع عن بيع الاعضاء والاطفال 
الم تسمع عن بيع الفرج \ الم تسمع عن الستات والبيزنس  والمعلمين \  الريف والحضر يعج اليوم  بدكاكين التجارة  والمحلات والسوبر ماركات  والبيت الحديث  \\  الكل يتاجر مين هيشتري من مين \  ومين هيدفع  \ يا حسرة ع العباد \\\ 
حتي الدول  تلعب اليوم  بما يسمي  الجات \\  تلعب  وتضرب في  
تحت الحزام  البيوعي \\\  اعمال الغش البيني  وارتفاع الاسعار البينيات  جعل الناس في وكسات هبل  وخسة \\ الاستعجال البيوعي  حتي  راينا الثمار في الاسواق غير كاملة النضج 
 تباع وهي جضراء غضة \\  وتهرمن  بالهرمونات  والمسرطنات \\  يستعجلون امر الله في المزروعات والخضروات والاقماح والبقوليات والابصال وكل شيئ اليوم يستعجل امره قبل اوانه  |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
              ايه     العبارة  يا بيعيين  الدوباره
 غريبه  يا اخي  ايه  الهوجة التانيه  في الارض \\\  الاقوات  
بتاعت  الكسالي  المثاقلين الارض\  ناس نايمين طول النهار بيخالفوا امر الله \\ وجعلنا النهار معاشا  
لا \  هم بيعدوا النص التالي \\
 وجعلنا النهار سكنا  واليل سهرا   
 وهات من الصين وامريكا  واوربا 
وانت شايف واعلم مني \  واغزلي يا صين 
وعمنا يجيب ويعين ويكنز ويسرطن ويهرمن وانت ولهان  وهيمان \\\\ وما قصة القمح  ببعيد عن الودان \\ وبنسمع فيها 
اعزب الالحان اللي تروق الكبد  وهتك الانسان وكلاه كمان ودا ماكنش  قائم زمان لا في الترعة ولا في الارض ولا يكبر في الثلاجه لا خيار ولا برتقان وسلم ع الفاكهة بتاعت زمان وحب الرمان  والعنب والرز  والبدنجان \\  وختمت  بالميه  للعطشان 
       واحنا  ما يهمناش الا ابو مدنه  ويخرب البنيان والطابونه والعجان \\  
            سؤال  من  عجمان  وبلاد الواق واق
ليه  السرطان  والكبد والحالبان  بتعاملوا بهذا الحراب  ليفقدوا الانسان \\  دا حرب  الباسوس  كانت بين انسان  وغريمه الانسان
   ليه الوكسة دي مع اعضاء الانسان \\ هم ليه سابوا الحمار واشتروا علي  البردعة  \ وذنبها ايه  البردعه \\  عايزنها تطفش كمان ويتعري الحمار ويصبح عريان زي ما عريتوا فروج النساء 
      وعجبي علي  هذا الحال الذي لا اجد معزيا  يرثي له 
                  حقيقة  قادمة لابد من حدوثها 
  وتحبون المال حبا جما \  اتي بعدها مباشرة \\ كلا اذا دكت الارض  دكا دكا \\\\\ ويا عيني ع التجار وع الا مانه وع السماحة وع البيوع الخربه المغبونه والسفه فيها   \\ وركبنا الحمار بدون بردعة \  عري علي عري \\ وسلملي ع العريانين المتماسين \\\
          وهنتننا  نضع رؤوسنا في الر مال الي متي 
اذا كان الرب لا يستحي في الحق  \ ليه احنا بنستحي في الباطل  \
خايفين من المصارحة ليه  \\ ليه مغبونين علي طول \ ليه راضيين بالفقر وهو مش راضي بينا ومش عاوز يبصلنا 
               شغلتهم انفسهم  فانشغلوا عن ربهم 
وهذة هي الانتكاسة الثانية القادمة في الارض
  البيوع في الارض  وتحصيل المال  بجميع طرقه حلا وحرمة 
  المكاييل ايضا  عليه العوض  في التطفيف  فيها حين الاكتيال
وزنوا بالقسطاس المستقيم  \ ولا تبخسوا الناس اشياءهم 
وعليه العوض حتي المعا مله كانت بالميزان  اللي بعيارين \
عيار للجدعان  والحبايب والعيار لولاد  الايه  وابن ال.........
ولي مش عجبه يروح جمعيه الخيبان \\ اللي بلا ودان \
 وربنا يكتر في اهل الغرام  والحبيبه  ويخلي  المزاج رهوان 
                وانتظر ما هو اوكس  وخيبان 
وهتكتر تجارة قيطس  الحبيب الولهان لان اللي جاري عصر 
النسوان وازواجهم الكلاب والحيوان \\  حتي الفرج بيحب التغيير كمان \\  مش بس الانسان \\
     هوا دا حال  وهيكون اوكس واخس حال من هنا الي عقد من الزمان \ واللي مش عجبه  يطفش ولا هيعرف له مكان \\
   كله  علي كله  يتلامس ويتماس  ويتجاذبان ويهتزان ويلتقيا ن ويفترقان \\ ويا عيني علي عين وفوهة المدفع وقت الادان 

     مش دا  جدعنة التجاره  ومسلك  عزيز عند الانسان 
    يكره المال ليه اذا بيه يذكر ويشكر الانسان \ ويلتف حوله الكلاب  والقطط والزراف  والجدعان والنسوان وهيلم كمان 
حتي الزيول تهتز ويرقص  القد\ ويهتز الوسط وتتامس  النسوان وتعوج اللسان وتغمز للعطشان \\\\\\\\\
      كله بيزنس  واحلي بيزنس  يقدم العرسان للفرسان 
والطلمبات تضخ والترائب  ترخ  والصلب  يبخ \  ويصبح ع الهيمان  العطشان \  ويطخ في  الطخ والرخ  يترخ\
     وعجبي ع البيزنس  
      وينتهي  الفيلم   
                 مابين  الشري  واشتري  توهان 
 ومن الناس من يشري نفسه ابتغاء مرضاة الله ...............
ومنهم من يقول ربنا اتنا في الدنيا حسنة وفي الاخرة حسنة وقنا عذاب النار ...............
ان الله اشتري من المؤمنين انفسهم بان لهم الجنة ............
وشروه بثمن بخس دراهم معدودة .......................
ومن الناس من يشتري لهو الحديث
 هل هناك فروق بين الشري والاشتري
  فروق بسيطة  شري  بمعني باع  بثمن 
واشتري  بمعني تداول بيع بيع وشراء وقبض الثمن وهذا ما يكون بين الناس 
يلاحظ ايضا وجود  باء البدل 
لا حظ  
  وشروه     بثمن   بخس
اشتري            بان    لهم الجنة        باء البدل الثمني
يشري نفسه  ابتغاء مرضا ت الله 
اشتروا الضلالة بالهدي  والعذاب بالمغفرة 
         الوفاء في كلا الحالين بالثمن  المعين المقبوض
               بان لهم  الجنة  
    ثمن مضمون من ضامن لا ينسي ولا يكيل بمكيالين ولا يطفف الكيل \\  وحاشا لله ان  يكون \\  
ان نعم المولي ونعم النصير 
ذو الجلال والاكرام  \\

  ووفيت كل نفس ما كسبت وهم لا يظلمون \  لا يبخسون \
         الا انت ايها الموكوس المبخوس بالبخس والبخل والخسة توكس وتبخس الناس اشياءهم 
                 ولا تدري ما العقبي
                       ةةةةةةةةةة



ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق